SMVlogo

SMV

Land

Zweden

Fabrikant

Sorby Mekaniska Verkstad

Website

Dutch SMV Friends

Info

 

Actief van

1948

Actief tot

 

Types

4, 6, 8, 10, 12, ...

Klik op 1 van de onderstaande afbeeldingen voor grotere foto’s en de eventuele uitleg erbij...  Navigeer daarna door de foto’s met de knoppen bovenaan het scherm.                                                                      

 Klik op het logo en ga direct naar
 de informatie over het merk

Restauraties

Klik op de link in de kolom PDF of HTML voor de gewenste versie (indien beschikbaar...)

Type

Door

Verslag PDF

Verslag HTML

-

-

-

-

 

Informatie:

uit "Caravannen door de tijd" van Henk Kroon, info uit 1995 :
De oudste caravanfabriek van Scandinavië is SMV in Zweden, waar vanaf  1948 geproduceerd werd. De grondlegger, Ir. Helmer Berglund, probeert  aanvankelijk auto's te bouwen, maar gaat in 1948 over op caravans onder  de merknaam SMV, wat staat voor 'Sorby Mekaniska Verkstad'. De kwaliteit van de wegen laat in de jaren 50 nog veel te wensen over, zodat een caravan heel solide geconstrueerd moet worden. Berglund stelt verder hoge eisen aan het rijgedrag, dus ontwikkelt hij een opvallend  goed gestroomlijnde wagen, die bovendien niet te zwaar mag zijn.

Het resultaat is een soort 'ei', gemaakt van aan elkaar geklonken  aluminium delen, net als een vliegtuig. [noot: dit is niet geheel juist: de aluminium platen zijn gespijkerd met aluminium spijkers. (info:  Technisch specialist Dutch SMV Friends)]
Berglund noemt z'n caravanmodellen achtereenvolgens 4, 6, 8 en 10. Er staat slechts een model tegelijk op het programma. De 10 is in 1963 voor het eerst op een Nederlandse tentoonstelling te zien en het zeer karakteristieke model trekt daar veel  belangstelling. De deur zit in de linker wand omdat het verkeer in  Zweden nog links rijdt. In standaarduitvoering weegt de caravan 400 kg, met opbouwlengte van 3.92 m. Voor de prijs van 6.175 gulden had men er reeds een oliekachel en een toilet erbij.

De SMV is bijzonder geschikt in de winter en blijkt over een  voortreffelijke wegligging te beschikken. SMV doet niet moeilijk over  typenamen. De 10 wordt gemaakt tot 1965, daarna komt de 12, iets langer (4.10 m), 10 cm hoger en met de deur rechts want de Zweden rijden  inmiddels rechts. In 1969 is er in Nederland voor het eerst een 14 te  krijgen, die in 3 uitvoeringen wordt aangeboden waaronder een met  centrale vloeistofverwarming. In 1971 wordt, behalve een van de 14  afgeleide 24, voor het eerst ook een grote SMV aangeboden, de 25; die  5.10 m lang is. De prijzen van SMV staan dan al op het niveau van de  zeer exclusieve caravans. SMV is altijd een kleine fabriek gebleven met een maximum produktie van 750 stuks in 1964. In 1973 nemen 3 werknemers de fabriek over, in 1984 en 1985 volgen faillissementen en vanaf 1987  worden weer SMV's gebouwd, maar niet meer dan enkele tientallen per  jaar.

 

 S.M.V. Model 1965

S.M.V.

Lang

Breed

Gew

sl.pl

WC

NL fl.

S.M.V. 10 C

392

200

400

3/6

ja

6490

.

Beschik je over informatie die hier ontbreekt, dan horen we dat graag via ons secretariaat!

 

Brochures

Klik op 1 van de onderstaande afbeeldingen voor grotere foto’s en de bijhorende uitleg...  Navigeer daarna door de foto’s met de knoppen bovenaan het scherm.

 

logo_transparant
headerbocc_transp
Zoeken
Page Français
English page
Deutsche Seite
FB BOCC niet leden
FB BOCC leden

enkel
BOCC leden

 niet leden

2005-2016 ©  BOCC  -  Belgian Oldtimer Caravan Club vzw