Bourgeois

Land

Belgie

Fabrikant

Carrosserie R. Bourgeois

Website

https://www.facebook.com/groups/1022618874454185/

Info

Carosserie uit Oostende - Vliegtuigaluminium

Actief van

1960

Actief tot

1975

Types

B36 - B43 - B50

 Klik op het logo en ga direct naar
 de informatie over het merk

Bourgeois logo

Restauraties

Klik op de link in de kolom PDF of HTML voor de gewenste versie (indien beschikbaar...)

Type

Door

Verslag PDF

Verslag HTML

B36 Zephyr 2-Din

Daniel Helsen

KLIK hier

 

B36 Zephyr 2-Din

Johan Goddefroy

KLIK hier

 

B43

Jan De Cooman

KLIK hier

KLIK hier

Hiernaast het origineel en de remake van de presentatie foto van de Carrosserie Bourgeois

(opstelling van de B50 (Johan Gies) en de B43 en B36 (Jan De Cooman) voor de remake.)


 

 

 

Snelle links naar de diverse onderdelen op deze pagina

Bourgeois Caravans van BOCC Leden (Foto’s)
Zeldzame Bourgeois B43 - Toilet / Wasruimte aan Voorkant - Middenkeuken   Chassis-nr: 121164
Bourgeois Brochures - Types B36 - B43- B50
Bourgeois Folder - Type B36

De Bourgeois B50 Pullman - Hoeveel zijn er exact van gebouwd?

HydraKup - Folder over het toenmalige Hydraulische Remsysteem

Foto’s ter beschikking gesteld door de Fam. Bourgeois
Kamperen in een Klassieker: Artikel in Het Laatste Nieuws 17/08/08
Informatie over het merk
BourgeoisBS 36 Sterckeman -  Was de eerste Bourgeois type B36 in 1960 dan een Sterckeman?
Weetjes over de familie Bourgeois
Eurosong for kids 2013 : Wie Wordt Junior 2013? KETZ - Donder     In de opnames van deze videoclip is de B36 Zephyr 2 van Steven Motte te bewonderen

 

Bourgeois Caravans van BOCC Leden

Klik op 1 van de onderstaande afbeeldingen voor grotere foto’s en de bijhorende uitleg...  Navigeer daarna door de foto’s met de knoppen bovenaan het scherm.            

B36-HELSEN-0

B36Z2 - Helsen-0

B36-HELSEN-1

B36Z2 - Helsen-1

B36-HELSEN-2

B36Z2 - Helsen-2

B36-HELSEN-3

B36Z2 - Helsen-3

B36-HELSEN-6

B36Z2 - Helsen-6

helsen-b36

B36Z2 - Helsen

callens-B36z

B36Z - Callens

bellens-B36pd

B36PD - Bellens

claes-B36

B36 - Claes

demeestere-B36z

B36Z - Demeestere

goddefroy

B36Z2 - Goddefroy

mewis-B36-63

B36 - Mewis

tavenier-B36-1

B36 - Tavenier

mertens-B36z

B36Z -Mertens

cooman

B43-B36 - De Cooman

Helsen - Desmedt-B36

B36Z2 - Helsen / B36F - Desmedt

desmedt-B36f

B36F - Desmedt

desmedt-B43

B43 - Desmedt

Desmedt 102

B43 - Desmedt 102

Desmedt 103

B43 - Desmedt 103

Desmedt 104

B43 - Desmedt 104

Desmedt 105

B43 - Desmedt 105

Desmedt 106

B43 - Desmedt 106

middelkoop-B43n

B43 - Middelkoop

middelkoop-2

B43 -  Middelkoop-2

middelkoop-3

B43 - Middelkoop-3

verlinden-B43n

B43 - Verlinden

folie-B50p

B50 - Folie

gies-B50

B50 - Gies

quataert-B50

B50 - Quataert

terugnaarboven  terug naar boven?        terugnaarboven   terug naar de snelle links?

 

Zeldzame Bourgeois B43 - Toilet / Wasruimte aan Voorkant - Middenkeuken   Chassis-nr: 121164

Klik op 1 van de onderstaande afbeeldingen voor grotere foto’s en de bijhorende uitleg...  Navigeer daarna door de foto’s met de knoppen bovenaan het scherm.

B43-T-IDplaatje

B43-T-IDplaatje

B43-T-achter

B43-T-achter

B43-T-rechts

B43-T-rechts

B43-T-links

B43-T-links

B43-T-voor

B43-T-voor

B43-T-bed

B43-T-bed

B43-T-hangkast

B43-T-hangkast

B43-T-kachel

B43-T-kachel

B43-T-was-hangkast

B43-T-was-hangkast

B43-T-wasruimte

B43-T-wasruimte

terugnaarboven  terug naar boven?        terugnaarboven   terug naar de snelle links?

 

Bourgeois Brochures - Types  B36 / B43 / B50

Klik op 1 van de onderstaande afbeeldingen voor grotere foto’s en de bijhorende uitleg...  Navigeer daarna door de foto’s met de knoppen bovenaan het scherm.

BROCH-1-VB

BROCH-1-VB

BROCH-36a

BROCH-36a

BROCH-36b

BROCH-36b

BROCH-43a

BROCH-43a

BROCH-43b

BROCH-43b

BROCH-50a

BROCH-50a

BROCH-50b

BROCH-50b

terugnaarboven  terug naar boven?        terugnaarboven   terug naar de snelle links?

 

Bourgeois Folder - Type B36

Klik op 1 van de onderstaande afbeeldingen voor grotere foto’s en de bijhorende uitleg...  Navigeer daarna door de foto’s met de knoppen bovenaan het scherm.

FOLDER-36-1-VB

FOLDER-36-2

FOLDER-36-3

FOLDER-36-4-AK

terugnaarboven  terug naar boven?        terugnaarboven   terug naar de snelle links?

 

 

De Bourgeois B50 Pullman - Hoeveel werden er ooit van gebouwd?

1966   (3) (4?)

1967   (7)

1968   (4) (6?)

1969   (3) (4?)

1970   (3) (4?)

 

132666

139267 (†)  (UK)

145168

147869  ( NL)

148769 (*)

 

134866 (Theater De Tartaren)

139367

145268

147969 (?)

148869 (*?)

 

134966 (?)

139467

145368 (?)

148069

148969 (*)

 

135066

141367

145468 (?)

148669

150270

 

 

141467 (omgeb. koffiebar)

145568

 

 

 

 

141567

XX7768 (2e eerste cijfers onleesbaar, waarsch. 147768)

 

 

 

 

141667  (NL)

 

 

 

 

 

klik op de chassisnummers voor meer informatie

* chassisnummer niet conform bouwjaar: waarschijnlijk chassis gebouwd eind van het jaar, opbouw begin volgend jaar?
† Niet geweten of nog bestaand...
? Niet geweten of ooit gebouwd, wel ontbrekend chassisnummer in vermoedelijk opeenvolgende produktierij...

terugnaarboven  terug naar boven?        terugnaarboven   terug naar de snelle links?

 

HydraKup ATE Hydraulisch Remsysteem

Het ATE resmsysteem “HydraKup” werd ontwikkeld om de remdruk van het circuit van de auto over te brengen op de aanhanger. Een misverstand daarbij is dat niet het remoliecircuit wordt afgetakt, maar enkel de druk in dat circuit. Er wordt dus quasi een “omgekeerde mastercilinder” gemonteerd op de auto, die door middel van een connector een APART oliecircuit op de aanhanger aanstuurt. De “omgekeerde mastercilinder” drukt in de connector op de pen van de mastercilinder van de aanhanger. Grote voordeel is daarbij dat de aanhanger enkel dan remt als ook de auto remt. Wat dus bij verkeer in de bergen en vooral bij een afdaling een groot pluspunt is tov een oploop remsysteem! Een oploop remsysteem kan de remmen snel doen warm lopen...

Daarom wordt nu een moderne electrische versie van deze HydraKup toegepast op moderne aanhangerremsystemen dmv een electronische sensorunit in de auto, die de vertraging en nog een paar parameters doorgeeft aan de aanhanger, die daardoor autonoom beslist wanneer en hoeveel remkracht er wordt ontwikkeld. Een electrisch aangedreven pomp levert de hydraulische remdruk in het aanhangersysteem. Dat dit kan gecombineerd worden met een anstislingersysteem laat zich al raden, want de remdruk links en rechts kan aangepast worden als de aanhanger begint te slingeren...  Meer info? http://elektrischeremmen.nl/producten/elektrisch-remsysteem/

Klik op 1 van de onderstaande afbeeldingen voor grotere foto’s en de bijhorende uitleg...

HydraKup1ATE HydraKup02b

terugnaarboven  terug naar boven?        terugnaarboven   terug naar de snelle links?

 

Foto’s ter beschikking gesteld door de Familie Bourgeois

Klik op 1 van de onderstaande afbeeldingen voor grotere foto’s en de bijhorende uitleg...  Navigeer daarna door de foto’s met de knoppen bovenaan het scherm.

B36+B43+B50

B36+B43+B50

B36

B36

B36

B36

B43

B43

 

B36+DKW

B36+DKW

B36+VW Kever

B36+VW Kever

B50-PULLMAN

B50-PULLMAN

 

 

Bodem

Bodem

Hydraulische rem (aankoppeling auto)

Hydraulische rem (aankoppeling auto)

Hydraulische rem (kant caravan )

Hydraulische rem (kant caravan )

Dak

Dak

Wielophanging

Wielophanging

Montage

Montage

Opbouw

Opbouw

Afgeplakt

Afgeplakt

Keuken

Keuken

Banden

Banden

Voortent

Voortent

Voortent

Voortent

Keukenblok

Keukenblok

Interieur

Interieur

Interieur

Interieur

Interieur

Interieur

Interieur

Interieur

Interieur

Interieur

 

 

Vloer

Vloer

terugnaarboven  terug naar boven?        terugnaarboven   terug naar de snelle links?

 

Kamperen in een Klassieker

HLN media_xl_471643Artikel in HLN 17/08/08

Kamperen met een klassieke caravan zit in de lift. "In amper zes jaar  groeide het aantal clubleden van 15 tot meer dan 100", vertelt Robert  'Bob' Desmedt uit Zedelgem, voorzitter van de Belgische Oldtimer Caravan Club (BOCC). Hij en Yvette zijn verknocht aan hun 'bolleke', een  Bourgeoiscaravan van Belgische makelij uit 1967.

 

Klik HIER of op de foto voor de link
HLN Kamperen in een klassieker




terugnaarboven  terug naar boven?        terugnaarboven   terug naar de snelle links?

 

Informatie

(uit het boek: "Caravannen door de tijd", H. Kroon)
De twee broers Rene en Robert Bourgeois runnen samen een  carrosseriebedrijf in Oostende (nvdr: Deze informatie is niet correct. Het gaat hier om vader en zoon). Vooral Rene heeft belangstelling voor  caravans, maar de meeste spreken hem qua vorm niet aan. Daarom  ontwikkelt hij in de vijftiger jaren een machine waarmee alluminium  platen in elke gewenste vorm kunnen worden geperst. In 1960 verschijnt het eerste prototype van de Bourgois B36, 3.60 m lang en gemaakt van zes geperste, aan elkaar gelaste delen alluminium (nvdr: deze informatie is niet correct: de delen zijn met elkaar verbonden dmv klinknagels). Het resultaat is een fraaie, goed afgeronde caravan die  500 kg weegt. Zelfs het meubilair is gemaakt van alluminium, bekleed met een laagje kunstof (zgn. Skinplate). In 1961 gaat Bourgeois in op het  voorstel van de Franse bouwer Sterckeman om de caravans daar te  assembleren. De delen worden in België geperst en naar Frankrijk  getransporteerd, maar bij Sterckeman ontbreekt het aan voldoende vaklui  voor het in elkaar lassen. Mijn Belgische collega Paul Descamps schrijft daarover: "Na een kleine twee jaar klungelen wordt de samenwerking  beeindigd".

In 1962 staat deze, technisch gezien, bijzonder interessante caravan voor het eerst op een Nederlandse tentoonstelling en trekt veel bekijks. Goedkoop is hij niet, fl.6450,- incl. een hydraulisch  remsysteem. In de daarop volgende jaren komen er diverse nieuwe  indelingen voor de B36 bij, die dan meteen allemaal fraaie namen  krijgen, zoals "Zephyr", "Prima Donna" en "Familia".

(uit: Larousse Universel uitg. jaar 1922 J - samengevat/vertaald: Koen Callens)
Zephyr
komt van "Zephyros" (Oud-Grieks) en betekent "licht en goed".
Zephyr is een zacht en fris briesje tijdens de zomer.
Mythologisch: personificatie, godheid van de westenwind. De Lentebode.

Pas in 1966 is er werkelijk groot nieuws te melden.
Er komen een B 43 en een B 50, met een opbouwlengte van respectievelijk 4.30 m en 5.05 m.  Daarvoor worden ook welluidende namen bedacht als "Amazone" en "Pullman".  Het grootste model, de Pullmann weegt 760 kg. De jaarproductie ligt tussen 100 en 150 caravans.  Na 1970 wordt de concurrentie steeds sterker en blijkt de forse prijs van een Bourgeois voor veel mensen een bezwaar.
De laatste caravans verlaten in 1975 de fabriek.

De volgende informatie is uit het boekje:
CARAVANS van Alkenreeks no: 106 Alkmaar, samengesteld door: G.M. v/d Mark.
(gegevens zijn van de Nederlandse markt, wellicht levering in België anders)

Bourgeois B36 Modellen 1965

B36

Lengte

Breedte

Gewicht

SlaapPl.

WC

NL fl.

Zephyr 1

3,60 m

1,98 m

530 kg

3 (4 met hangbed)

-

7200

Zephyr 2

3,60 m

1,98 m

530 kg

3 (4 met hangbed)

-

7325

Familia 1

3,60 m

1,98 m

530 kg

3 (4 met hangbed)

-

7425

Familia 2

3,60 m

1,98 m

530 kg

3 (4 met hangbed)

-

7545

Prima Donna

3,60 m

1,98 m

530 kg

3 (4 met hangbed)

-

7995

Prima Donna T

3,60 m

1,98 m

530 kg

3 (4 met hangbed)

X

8375

 

 

 

 

 

 

 

terugnaarboven  terug naar boven?            terugnaarboven  terug naar de snelle links?

 

 

BS 36 Sterckeman - 1960
de eerste caravan ter wereld uit gestanst aluminium

Artikel uit "De Caravan", voorloper van de Kampeer en Caravan Kampioen (KCK) - ANWB - Okt-1960

 

nvdr: de eerste versies van de B36 werden idd. geassembleerd bij Sterckeman. Toen nadien bleek dat de afwerking (o.a. de afdichting van de naden en de algehele afwerking) niet aan de door Bourgeois gestelde eisen voldeed, werd de samenwerking met Sterckeman al spoedig beindigd...
Hieronder een tekst, die naar we vermoeden, bij de KCK als “promotekst” vanuit de Sterckeman fabrieken werd doorgestuurd. Er wordt hierbij gesuggereerd dat het gros van de ontwikkeling vooral bij Sterckeman gebeurde, in  samenwerking met Bourgeois, wat allicht totaal onjuist is. Daarom het betwistbare onderdeel van deze tekst hiernonder cursief.
Bovendien staat er nog een kapitale fout in dit artikel: geen enkele van de wanden van een Bourgeois B36 caravan is ooit “gelast” geweest...

 

De nieuwste Sterckeman, welke in samenwerking met de Belgische expert Bourgeois werd ontwikkeld, kan beschouwd worden als een revolutie in de moderne caravan fabricage, wij stellen u deze wagen nu reeds voor, hoewel men zelfs voor de Franse binnenlandse markt nog maar nauwelijks met de serie-productie heeft kunnen beginnen, nadat de lof voor het  eerste prototype van alle kanten werd toegezwaaid en met  gerechtvaardigde trots in ontvangst werd genomen.
Met dit type werd het aantal bouwelementen tot het absolute minimum  beperkt, juist zoveel als bij het gebruik van vrijdragende bouw nodig en verantwoord is, in totaal zes stuks.
 

Ruim zeven jaren werden door het bekende Franse huis aan de studie  en de voorbereiding van dit prototype gewijd, die, het zij terloops  opgemerkt, het niet geringe bedrag van een slordige 100 miljoen oude  franken gekost hebben.  Het moet gezegd worden, de inspanning werd beloond, want Sterckeman is nu in de gelegenheid de serie modellen van de BS 36 dezelfde garantie van 3 jaren mee te geven, die voor het merk Sterckeman al sinds jaar en dag bij de “normale" productie gebruik was. Voor het komende seizoen 1960-1961 werd voorlopig genoegen genomen  met een planning van 350 stuks. De andere, ook in Nederland reeds  bekende typen Sterckeman wagens worden onverminderd en onveranderd in de productie gehouden.

De BS 36 is in menig opzicht modern en vooruitstrevend om niet te zeggen voor het ogenblik zelfs uniek in zijn soort. De uit zes delen bestaande opbouw -de bodem, het dak, de voor- en achterwand en de twee  zijwanden- zijn vervaardigd uit Duralinox aluminium-plaat. Gezien het geringe aantal elementen mag men de zijwanden in de opmerkelijke maten van 3,60m X 1,90m een prestatie van de eerste rang noemen.

Deze buitenwanden zijn aan eikaar gelast en vormen aldus ten een  naadloze carosserie van buitengewone stevigheid, die bovendien licht is, omdat er geen behoefte meer bestaat aan verstijvende delen of aan  andere hulpmiddelen ter ondersteuning van de opbouw. De deur wordt volgens het principe van de autodeur ingehangen. De opbouw rust op het voor Sterckeman klassieke stalen chassis van U-profiel. De onafhankelijk geveerde wielen van de BS 36 zijn aan twee armen, die in "silent-blocs" zijn bevestigd, opgehangen.
De spirraalveren, die hier gebruikt worden, functioneren  onafhankelijk van de druk, welke erop wordt uitgeoefend, zonder dat het veervermogen daaronder lijdt. Dit heeft tot gevolg, dat zij zich aan het gewicht van de caravan aanpassen en niettemin op behoorlijke wijze hun verende functie vervullen, hetgeen aannemelijk maakt dat dit systeem een goede wegligging biedt.

De bekleding van het interieur bestaat uit panelen van  geplastificeerd fiberweefsel, die afwasbaar zijn, bestand tegen een  stootje en toch decoratief. Tussen de beide wanden wordt het  schuimplastic materiaal “styropor”€ als isolatie gebruikt.

Nog is het voorbarig, om nu iets te vermelden over de mogelijke  variaties die in dit type nog zullen verschijnen. op dit ogenblik wordt  gebouwd zoals uit bijgaande afbeeldingen blijkt. Een tweed uitvoering  met WC-ruimte, staat op papier klaar.

De BS 36 wordt geheel gereed voor gebruik afgeleverd, voorzien van gas- ...

 

BS-36-STERCKEMAN-FOTO

BS-36-STERCKEMAN-FOTO

BS-36-STERCKEMAN-TEK

BS-36-STERCKEMAN-TEK

BS-36-DE-CARAVAN

BS-36-DE-CARAVA N

BS-36-STERCKEMAN-ART

BS-36-STERCKEMA N-ART

terugnaarboven  terug naar boven?        terugnaarboven   terug naar de snelle links?

 

 

Weetjes over de familie Bourgeois

door Bob Desmedt, erevoorzitter BOCC

 

Na lang wachten en aandringen, heb ik eindelijk de bronzen wieldop van een koets uit de jaren eind 1800  en begin 1900 op de kop getikt. De koets heb ik niet, maar op de wieldop staat
"Th Bourgeois Stalhille" en dat deed bij mij een belletje rinkelen, vandaar mijn verslagje.
FAM-BOURGEOIS-WIELDOP 
Theophiel Bourgeois was de dorpssmid van Stalhille en s'winters in de kalme periode bouwde hij  koetsen voor de landbouwers. Zijn zoon Rene die aanvankelijk bij zijn vader werkte,  zag door het opkomen van de autos, het niet meer zitten om verder koetsen te bouwen.  Hij starte een carrosseriebedrijf in Oostende en zijn broer Gaston werd er meestergast.  Na een uitstap met een gehuurde caravan, had hij zoveel minpunten en gebreken ontdekt,  dat hij besloot er zelf een te bouwen.
 
Rene ontwierp een caravan uit geperst aluminium van 1,2cm dikte.  Alle pannelen, zowel bodem, dak, zijwanden als voor en achterkant zijn  uit de zelfde legering vervaardigd en aan elkaar geriveerd, zonder  tussenkomst van enig geraamte. Een revolutionnaire constructie die  gebazeerd is op de bouw van vliegtuigen. De zijdeur is daar een sprekend kenmerk van. De meubels zijn vervaardig uit geperst scinplate van 1mm  dikte, die aan een zijde bekleed was met een P.V.C. film. De ophanging  bestond uit onafhangkelijke wielen, vering met veranderlijke  buigzaamheid en voorzien met hydraulische schokdempers met dubbel effect.
 
Op het naamplaatje staat "Carrosserie R Bourgeois Oostende". Veel  mensen denken dat Rene en Robert gebroeders waren, het was vader en  zoon. De R is van Rene die later opgevolgd werd door Robert. Dus, die R  mocht blijven staan op het plaatje.
 
Na zijn actieve loopbaan liet hij de zaak over aan zijn zoon Robert. Eind 1972 verliet de laatste Bourgeois caravan de fabriek, of toch  niet! De oorzaak waren de te hoge kosten om de uitstekende kwaliteit te  kunnen garanderen, maar vooral de concurentie van de lageloonlanden  werden er te veel aan. Tot zijn pensioenleeftijd heeft hij ADRIA  caravans verkocht en zijn vrouw Frieda runde een zaak in  trekkersuitrustingen.

Wat weinigen weten. Een koppel uit het onderwijs, wilde kost wat  kost nog een Bourgeois kopen. De productie lag stil, maar Robert had nog wel het een en ander liggen. Die mensen hebben er zeven maanden moeten  op wachten,  maar het resultaat was een pareltje, zeg maar een achterkomertje van 1973.
 
Hoe kan ik dat weten? Heel simpel, die caravan heb ik gekocht rond 2005 om op de beurs van Roeselare te staan.  Die werd aangekocht door een garagist uit Westvleteren, die hem nog steeds in zijn bezit heeft.
 
Onvergetelijk is ons BOCC treffen op 24/09/2011 in Jabbeke, met als  thema "Bourgeois caravans".  Er stonden er drie en dertig. Ook de kinderen van Robert: Ann,  Filip, Greet, en Rik Bourgeois kwamen ons bezoeken samen met een aantal  ex-werknemers, die uiteraard allemaal in de bloemetjes gezet werden.  De opendeur was buiten alle verwachtingen. De pers en Focus TV  zorgden voor de nodige aandacht voor de BOCC.
 
Bedankt Theophiel, Rene, nonkel Gaston en Robert, voor al het moois dat julie verwezelijkt hebben.  We zijn er trots en zuinig over.
 
Bob

 

FAM-BOURGEOIS-WIELDOP

FAM-BOURGEOI S-WIELDOP

terugnaarboven  terug naar boven?        terugnaarboven   terug naar de snelle links?

 

 

Eurosong for kids 2013 : Wie Wordt Junior 2013? KETZ - Donder

In de opnames van deze videoclip voor "eurosong for kids" is de B36 Zephyr 2 van Steven Motte te bewonderen

 


 

terugnaarboven  terug naar boven?        terugnaarboven   terug naar de snelle links?

 

B50-43-36-org-B50-B43-B36-remake

 

logo_transparant
headerbocc_transp
Zoeken
Page Français
English page
Deutsche Seite
FB BOCC niet leden
FB BOCC leden

enkel
BOCC leden

 niet leden

2005-2018 ©  BOCC  -  Belgian Oldtimer Caravan Club vzw